W związku z przedłużającym się remontem linii kolejowej nr 207 na odcinku Kwidzyn – Malbork PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o rezygnacji z kolejnego etapu modernizacji torów na odcinku Grudziądz – granica województwa – Kwidzyn. Nie oznacza to jednak, że na tym fragmencie linii kolejowej ruch pasażerski przejdzie do historii. Odcinek ten bowiem został zakwalifikowany do pilotażowego projektu pn. "Transport szynowy napędzany energią alternatywną" stanowiącego część rządowego Programu Kolej Plus.
Główne założenie projektu polega na organizacji ruchu szynowego w oparciu o drezyny rowerowe napędzane siłą mięśni pasażerów, tzw. szynowery. Ponieważ nacisk osi w przypadku szynowerów jest niewielki, a linia spełnia wszelkie parametry pozwalające rozwijać maksymalne prędkości, kompleksowa modernizacja nie będzie konieczna. Planowane prace dostosowawcze ograniczą się do budowy dodatkowych mijanek, wymiany sygnalizatorów i budowy infrastruktury towarzyszącej.
Głównym kosztem inwestycji będzie zakup szynowerów udostępnianych odpłatnie podróżnym na czas przejazdu. Rowery szynowe będą wyposażone w nadajniki GPS, dzięki którym staną się widoczne dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sygnalizatorów i automatyki kolejowej zabezpieczającej przejazdy kolejowe. Pozwoli to na sprawne, bezpieczne i bezkolizyjne zarządzanie ruchem na torach.
Prototypowy szynower mija grudziądzkie Tuszewo i zmierza do Kwidzyna
Podróżni będą mieli również możliwość przejazdu na trasie Grudziądz – Kwidzyn własnymi rowerami szynowymi. W takim przypadku konieczne będzie wyposażenie szynoweru w urządzenie lokalizacyjne oraz uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego przez Urząd Transportu Kolejowego.
Każdy pasażer kolei rowerowej będzie musiał ukończyć szkolenie podstawowe maszynisty organizowane przez UTK i uzyskać świadectwo kierującego drezyną rowerową. Kurs będzie miał charakter uproszczony w formie dwugodzinnego wykładu zakończonego egzaminem teoretycznym.
Równolegle z ofertą indywidualnego transportu szynowerowego na trasie między Grudziądzem a Kwidzynem rozwijana będzie koncepcja rowerowej komunikacji zbiorowej. Wieloosobowe riksze szynowe będą wyposażone w indywidualne mierniki mocy, na podstawie których obliczana będzie opłata za przejazd, proprocjonalna do włożonego wysiłku. Wytworzona przez podróżnych energia będzie w przyszłości magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do elektrycznego wspomagania, podobnie jak ma to miejsce w klasycznych rowerach typu e-bike.
--- Aktualizacja – 2 kwietnia 2021 ---
Uwaga! Powyższa wiadomość to żart primaaprilisowy.